Palestinakomiteen Spire, Natur og Ungdom krever at Øyafestivalen skal avslutte sitt samarbeid med aktører som støtter folkemord og okkupasjon.
Bakgrunn for de to kravene:
1. Boikott, Deinvester og Sanksjoner (BDS):
Det palestinske sivilsamfunnet, organisert i BDS National Committee, ber alle følge BDS-bevegelsens krav om boikott, deinvesteringer og sanksjoner av Israel. BDS-bevegelsens mål, er å stoppe Israels okkupasjon og sikre palestinernes rettigheter.
Øya er eid av selskapet Superstruct, som igjen er deleid av investeringsselskapet KKR. Boikott skal være målrettet og føre til konsekvenser for de som står ansvarlige. Nå har PACBI (Palestinians for Academic and Cultural Boycott of Israel) valgt Superstruct-eide festivaler som et mål, på grunn av KKRs investeringer i israelske teknologisektoren, amerikansk våpenproduksjon og klimaødeleggelser.
Vi er klare over at Øya ikke var med i beslutningsprosessen da Superstruct ble kjøpt opp av KKR. Vi mener likevel Øya har et ansvar i å tydelig vise motstand ved å oppfylle PACBIs minstekrav. Et viktig steg i riktig retning er å offentlig støtte BDS.
Øya har ikke direkte partnerskap med varer eller tjenester fra Israel. Derfor mener vi det er kort vei til å offentlig støtte BDS. BDS-bevegelsen ved PACBI stiller krav til festivaler i Superstruct-familien, som Øya også må følge. Vi anerkjenner Øyas arbeid i å ta offentlig avstand fra KKRs investeringer, samt oppdatere deres etiske retningslinjer. Vi mener likevel Øya kan gjøre mer, særlig for å oppfylle punkt 3 i PACBIs krav:
- Respektere BDS-retningslinjer og -standpunkt, herunder kulturell boikott av Israel, anti-normalisering, prioriterte boikottmål og gjennomføre aktsomhetsvurderinger
BDS-bevegelsen tydeliggjør at kulturell boikott av Israel er en boikott av israelske institusjoner, ikke israelske individer. En skal boikotte medskyldighet, ikke identitet. Det er derfor fullt mulig å invitere en israelsk artist til Øya, dersom artisten offentlig støtter FN-rettighetene til det palestinske folket, og en slutt på alle former for medvirkning til israelske brudd på internasjonal lov.
2. Droppe Pepsi som merkevare:
PepsiCo er et selskap med svært kritikkverdige eierskap, særlig eierskapet deres i SodaStream, og flere boikottlister inkluderer Pepsi. Det store forbruket av Pepsi i Norge har også ført til at selskapet er et pressmål av Palestinakomiteen.
Det er forskjell på forbrukerboikott og en stor festival. Vi mener Øya er en såpass stor aktør at det kan ha stor effekt å avslutte å bruke Pepsi som merkevare. Til tross for nedleggelsen av SodaStream-fabrikken på den okkuperte Vestbredden, opprettholder og legitimerer SodaStream Israels politikk med tvangsflytting og etnisk rensing av palestinere. Flere palestinere som har jobbet på SodaStream-fabrikken, forteller at de har opplevd diskriminering og lavere lønninger enn de israelske arbeiderne. Med dette opprettholder SodaStream Israels apartheid-politikk og undertrykkelse av palestinske rettigheter. Tidligere direktør Daniel Birnbaum har også uttalt at “There was nothing here when we laid the cornerstone a few years ago” og “This was just desert. No one lived here, there was no water – nothing”.
Han nevner ikke at grunnen til at det ikke bodde noen i akkurat dette området var på grunn av en brutal tvangsflytting av palestinske beduiner. Tvangsflyttingen av palestinerne fra Naqab-ørkenen begynte i 1950, men til den dag i dag er fortsatt flere av de palestinsk-beduinske landsbyene truet av forflytning, og nye israelske bosetninger. Mange landsbyer i Naqab-ørkenen er ikke registrert, og Israel kaller dem “ulovlige landsbyer”, selv om befolkningen har bodd der lenge før Israel ble opprettet som stat.
Vi mener at å aktivt promotere Pepsi på Øya, bidrar til en normalisering av tvangsflyttingen og diskrimineringen av palestinere som foregår den dag i dag.
Øya er i en unik posisjon for å kunne utøve press mot Pepsi i Norge, på grunn av den enorme plattformen de har. Hvis Øya legger press på Ringnes og ikke godtar Pepsi-reklame på festivalen, vil det sende et klart og tydelig budskap til Pepsi om at de må selge seg ut av SodaStream. Øya et fokus på bærekraftige og lokale samarbeidspartner, men troverdigheten av deres prinsipper svekkes ved å ha det multinasjonale selskapet Pepsi som merkevare. Vi oppfordrer til at de bør utforske muligheten i å bruke en norsk merkevare fremfor Pepsi.
